Přeskočit na hlavní obsah

Pečené brambory


Celkem často dostávám dotazy na to, jak upéct brambory tak, aby byly opravdu křupavé. Rozhodla jsem se proto sepsat pár mých tipů a vychytávek. Pečené brambory dělám totiž opravdu často (čti alespoň dvakrát týdně), a tak už jsem měla možnost vyzkoušet opravdu hodně způsobů jejich přípravy. Myslím, že už jsem to za ty léta docela vyladila, tak doufám, že se tyto poznatky ve vaší kuchyni uchytí. :)

Na cca 2 porce budete potřebovat:

6 menších brambor (obvykle počítám pro jednu osobu přibližně tři brambory :-))
1 čajovou lžičku olivového oleje
1/2 lžičky himalájské soli
1/4 lžičky drceného kmínu
čerstvě mletý pepř

Postup:

Předehřejte si troubu na 200-220 stupňů. Brambory omyjte a vysušte pomocí utěrky. Nakrájejte je na plátky nebo měsíčky. Nakrájejte je spíše na menší kousky, čím menší, tím lépe se propečou. Pokud chcete mít jistotu, že se ke každému kousku dostane dostatečné množství koření a oleje, dejte brambory do uzavíratelné nádoby, přidejte k nim koření a pořádně protřepejte, poté je vyskládejte na plech vystlaný pečicím papírem. Není to ale nutnost, takže klidně postačí, pokud je nakrájené vyskládáte na plech a pokapete lžičkou oleje, přidáte sůl, pepř a drcený kmín a vše pomocí rukou promícháte. Dbejte na to, aby brambory nebyly naskládané na sobě, ale každá měla svůj prostor. Zdá se to možná trochu komické, ale díky tomu se budou moci upéct pořádně do křupava. Teď přichází na řadu pečení, já mám u své trouby vychytaný čas na 23 minut, ale každá peče trochu jinak. Mělo by se to ale pohybovat kolem těch dvaceti minut. :)
Brambory většinou podávám jako přílohu, ale miluji je i jen tak samotné s trochou ajvaru.


A teď pár bodů, které jsem vypozorovala:

1) Omýt a vysušit! Pokud je to možné, brambory neloupu. Samozřejmě přes zimu to moc nejde, ale dokud mají alespoň trochu obstojnou slupku, neloupu je. Při pečení vznikne krásně křupavá slupka a je to prostě dobrota. Je ale samozřejmě potřeba brambory umýt od zbylé hlíny. Tady je důležité je poté vysušit v utěrce. Přebytečná voda by v troubě vytvořila páru a brambory už by zkrátka nebyly tak křupavé.

2) Šetřit olejem! Nebojte se, že se vám brambory s malým množstvím oleje připečou. Pokud použijete pečicí papír, brambory půjdou krásně odloupnout. Přebytečné množství oleje je dalším faktorem, který ovlivňuje křupavost brambor. Bohatě postačí malá lžička. Ještě bych chtěla dodat, že pokud zrovna nemáte pečicí papír, jde to i s alobalem. Na něj se sice brambory přichytí trochu víc, ale taky chutnají skvěle. Každopádně buďto bez pečicího papíru nebo alobalu to nepůjde!

3) Teplota při pečení! Brambory peču minimálně na 200 stupňů. Ideálně na 220. Nižší teplota už vám nezajistí, že budou vevnitř měkké a navrch křupavé. Platí, že čím vyšší teplota, tím menší doba pečení. Když brambory peču takhle syrové, všichni se děsí, že přece nikdy nemůžou změknout a ještě k tomu za dvacet minut pečení. Ale nebojte, bohatě jim to takhle stačí. :D

4) Dostatek místa! Aby se každá brambora mohla upéct pořádně do křupava, musí mít svoje místo. Takže se nebojte použít třeba i víc plechů, ale hlavně ať se na tom plechu moc netěsnají. :D

5) Protřepat! Abyste měli jistotu, že každá brambora bude dostatečně slaná a dochucená, použijte uzavíratelnou misku či krabičku. Dejte do ní brambory i všechno koření a olej a pořádně protřepejte. Je to vážně fajn vychytávka. :) by Prosřeno :D

Tak doufám, že jsem vám moc nezamotala hlavu takovým zdánlivě jednoduchým receptem a já jdu asi přepočítat, kolikrát jsem tu napsala slovo křupavé. :D











Komentáře

Author

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kokosová panna cotta s jahodami

Veganskou panna cottu jsem chtěla vyzkoušet už vážně dlouho! No a vzhledem k tomu, že jsem měla spoustu čerstvých domácích jahod a nechtělo se mi něco péct, přišla na řadu právě panna cotta. Ještě než vám ale představím celý recept, musím vám napsat příběh jahod, ze kterých jsem ji dělala. Babička totiž odjela na chalupu, a tak jsem kromě zalévání kytek dostala za úkol otrhat všechny jahody, co jí rostou na záhonku. No nezní to nijak složitě a zvládla jsem to celkem rychle, ale to bych to nebyla já, aby se něco nezvrtlo. Poté, co jsem sesbírala všechny jahody a dala je do krabičky, jsem rychle zamkla byt a pospíchala domů. Jako vždycky jsem měla kabelku a ještě další triliardu tašek, dvoje klíče v jedné ruce a v druhé ruce krabičku s jahodami. Takže když jsem přišla k autu, nenapadlo mě nic lepšího, než si jahody odložit na střechu, abych zvládla odemknout. No asi už je vám jasné, co následovalo! Na jahody jsem samozřejmě zapomněla, nastartovala jsem a v klidu odjela. Projela jsem

Bezlepkové zázvorky

Konečně mám zase trochu času! Poslední týdny byly opravdu nabité, a tak jsem blog a celkově vaření docela zanedbávala. Dělala jsem totiž autoškolu, do toho jsme měli spoustu věcí ve škole a navíc je období Vánoc, takže spoustu vánočních koncertů. Teď už jsem na tom o něco lépe. Tyhle zázvorky jsem sice pekla už o víkendu a recept přidávám až teď. Každopádně ale ještě pár dní (přesněji 11) do Vánoc zbývá, a tak máte ještě malinko času je vyzkoušet. A kdyby ne, tak není nikde dáno, že cukroví se smí jíst jen o Vánocích. :D Budeme potřebovat: 150 g pohankové mouky 50 g čirokové mouky 60 g kokosové ramy 3-4 lžíce medu (část můžete nahradit javorovým sirupem) 5 cm zázvoru 2 lžičky prášku do pečiva citronová kůra špetka skořice špetka kurkumy Postup: Mouky prosejeme a smícháme s práškem do pečiva. Poté přidáme ztuhlou ramu, med a nastrouhaný zázvor. Přidáme také koření (kurkumu a skořici) a nezapomeneme ani na nastrouhanou citronovou kůru. Vypracujeme v těsto. Pokud by se

Veganský krtkův dort

Konečně se naskytla příležitost znovu upéct krtkův dort, nafotit ho a nahrát recept na blog. Krtkův dort zbožňuju už odmalička a žádná moje dětská oslava se bez něj neobešla. Pak jsem na něj ale na nějaký čas úplně zapomněla a až když jsem dostala nápad na jeho veganskou verzi, jsem si zase uvědomila, jak vynikající dezert to je. Zatím pokaždé když jsem ho pekla, sklidil úspěch i přesto, že je těsto ze špaldové mouky a krém z kokosového mléka. Dokud jsem to neřekla, nikdo to nepoznal. Budu moc ráda, když recept vyzkoušíte a snad vám zachutná stejně tak jako mně. Budete potřebovat: Na korpus: 240 g hladké špaldové mouky 2-3 lžičky prášku do pečiva 20 g kvalitního kakaa 6 lžic třtinového cukru špetku soli 70 ml rostlinného oleje 300 ml rostlinného mléka Na krém: 1 banán 1 plechovka kokosového mléka (pouze ztuhlou část - je třebat ho nechat ztuhnout, nejlépe přes noc, v lednici) 20 g hořké čokolády 2-3 banány Postup: Nejdříve si připravíme korpus. Mouku proseje